mandag 29. juli 2013

A Corona i Nordvestlige Spania - Galicia

Endelig er vi over Biskaya og i Spania, og kan slappe av i solen;

Det går  nå mot slutten av vårt opphold i A Corona i nordvest Spania. De først dagene var vi sammen med Jan Erik og Karin fra "Snuppå" som er fra Egersund. De er på vei til Caribien.  Det var kjempekoselig å treffes. Vi dumpet rett opp i ett svært middelalder marked som varte en uke. Hele gamlebyen var omgjort til riktig tidsalder, med tidsriktig musikk, gjøglere, hester og til og med kameler i gatene. I tillegg fikk vi med oss en tevling ala middelalderen, hvor det meste foregikk fra hesteryggen. Shoppinggenet ble også aktivert da jentene fikk slippe løs på markedet hvor alle salgsbodene bugnet av spennende varer. Vi fikk handlet en del kan man si, men vi måtte tenke på hvor stor plass alt tok. Det ble derfor en haug med smykker – mest i skinn.

Sentrumsarenaen hvor tevlingene foregikk. Midt i bilde er Karin og Jan Erik.

Her var en som kunne
håndtere hestene

Smykkeboden ble flittig besøkt.
Her får Karin tilpasset et smykke.

Det bugner av matvarer - ost, pølser, skinke og mye mer
De kunne farge garn i de tider og
Amputasjonsutstyr ala middelalderen. Så ikke så ikke så behagelig ut.
Katapulten fra de tider  kjenner de fleste.
BT i snopedisken
Musikkantene
Kafeene var også middelalder inspirert
Det kom godt med at vi hadde 4 sykler om bord. Vi fire fikk en flott sykkeltur i byen og gutta fikk titte innom noen båtbutikker og da var de fornøyd (noe de for så vidt er uansett). Kvelden før «Snuppå» seilte videre inviterte vi på middag om bord på «Linnea». «Snuppå» sørget for deilig vin til middagen, og det ble en kjempe hyggelig kveld.

Syklene er klar for mannskapet fra "Snuppå" og "Linnea"

En kjempehyggelig kveld med Karin og Jan Erik om bord på "Linnea"

Vi har selvfølgelig vært på sightseeing. A Corona er en flott by. Det mest imponerende er gamlebyen med sine trange gater og flotte bygninger og «The Tower of Hercules». Hercules tårn er det eneste fyrtårnet fra antikken som fremdeles er i drift. Det ble bygget av romerne i det første århundre AD - imponerende.  Det var opprinnelig 41,5 m., men er blitt påbygd og er i dag 59 m. Mens Bjørn Terje nøt utsikten utover havet – sprang jeg opp alle trappene (45 meter) og fikk den flotte 360 graders utsikten.
Det var meningen å dra til Santiago de Composteia for å få med oss feiringen av St. Jacob,  helgenen som ble gravlagt der, men på grunn av den store togulykken, som i skrivende stund har krevd 78 liv, ble det avlyst.

Sightseeing i byen

Anita foran "The Tower of Hercules"

Bjørn Terje skuer utover Biscaya

Selvportrett med fjernutløser tatt fra Herclues tårnet

Utsikt mot byen og havna vi ligge i.
Nedenfor er bilde fra den andre siden av byen

Vindrosa - bilde tatt fra Herkules tårnet

Bjørn Terje; Ute på den lange moloen som skjermer havna (i bakgrunnnen) og praktbygget til havnesjefen (nedenfor);

Reparasjoner hører med, og denne gangen var det lekk vanntank som måtte fikses. Det tok hele søndagen og vi var helt «utslitt».
I går skulle vi ha hviledag og gjorde klar kajakkene for en rolig padletur. Vi hadde bare padlet 5 minutt så kom styrtregnet , som vi trodde hadde passert, og vi var gjennomvåt på sekunder.  Siden temperaturen er 25 grader og regnet så varm som en dusj, padlet vi videre og regnet med å tørke opp etter hvert. Regnet gjorde at vi fikk god trening for vi måtte padle mot vind og bølger. Til tider sto vi stille. Vi fikk en god treningsøkt og fikk prøvd ut kajakkene som fikk terningkast 6. De er meget stabil, selv i krappe bølger. Det var aldri noen fare for velt eller annen ubalanse. Vi kom gjennomvåt og slitne, men superfornøyd tilbake til «Linnea» etter en time.

Den ekstra vanntanken hadde sett sine bedre dager og ble kondemnert

BT modifiserer padleårene

Kajakkene ble trukket opp på brygga i en fart,
og padlerne måtte komme seg inn å skifte dassvåte klær.

I dag er det proviantering og fiksing av den andre vanntanken. Tirsdag morgen tar vi farvel med A Corona og starter vi videre sørover.