torsdag 18. juli 2013

Plymouth

Etter en flott seilas fra Dover ankom vi Plymouth mandag 8. juli ca. 21.00.  Etter mye frisk havluft var vi i søvn 20 minutt senere. Dagen etter var hvile- og klesvaskedag. Onsdag syklet vi opp til Ivybridge for å kjøpe kajakker. Vi ønsket oss Vally men det var 8 uker ventetid fordi fabrikken hadde fått så store ordrer fra Skandinavia (bl.a Norge). Vi endte derfor opp med Expression som vi er veldig fornøyd med.
Anita med klesvasken
Bjørn Terje vasker også - men hva?

River Plym på høyvann

River Plym på lavvann - her ville Linnea hatt problem.

Anita på tur med sin nye kajakk

Det går også en del tid på reparasjoner og vedlikehold. På turen fra Margate til Dover røyk wire'en på styrbord lensetakkel. Hadde det ikke vært for sprayhooden hadde vi fått wire'en rett i hode. Det tok en dag å få skiftet den.

Så traff vi Sofie - ei fantastisk sprudlende dame. Takk til Geir Ove for å ha formidlet kontakt. Gjennom Sophie ble vi også raskt kjent med Diane og Chris fra Guernsey. Vi har det kjempekjekt sammen. Lørdag var vi alle fem ute på seiltur med Linnea. Turen gikk opp elven Tamar hvor det er en utrolig flott natur. Senere ankret vi opp i en flott bukt hvor vi hadde lunch med fenalår og eggerøre (vi måtte jo by på noe norsk mat). Resten av ettermiddagen slappet vi av i det fine været med mye god vin (vann for skipper ;))). Bjørn Terje disket etter hvert opp med en deilig lammefrikassè før vi var tilbake i havn i åtte tiden. En super dag i fantastisk selskap
Sophie kaller opp slusevakten på VHF så vi får komme ut

Sophie og Chris holder sjekker når det er klart til å gå ut

Ut gjennom slusen
Chris og Diane
Elva Tamar - Vakkert landskap
Diane og Sophie tar oppvasken

Relaxing

Sophie, Diane  og Anita - tre strålende damer

Tirsdag var jeg og Sophie på Linedance - kjempe gøy. Dansernes snitt alder var godt over 60. En sprek og morsom gjeng. Den eldste danseren var 88 år, og hun var mye bedre en meg til å danse :)
Dagen etter (i går) var Bjørn Terje sammen med Sophie. Hun har vært så snill og hjelpsom så Bjørn Terje ville gjøre noe for henne. Det ble derfor en dag til å gjøre ulike reparasjoner etter hennes ønske på "Florence".
Om kvelden var det deilig fiskemiddag i humørfylt selskap om bord hos Diane og Chris. Vi hadde en flott kveld med god mat og drikke og fotmassasje !!! Etter en uke sammen er det som vi har kjent hverandre mye lenger. Vi kommer til å savne dem, men håper å se de igjen om bord på Linnea underveis.

Samarbeid på høyt plan: Sophie tekster, Anita gir fotmassasje men Diane sørger for at Anita får vin.

I dag er det klargjøring av båten. I morgen forlater vi Sutton Harbour Marina i Plymouth. Siste natta vil vi ligge på anker før vi setter kurs mot Spania tidlig lørdag morgen.