søndag 14. juli 2013

Dover og London

1/7 - 7/7:
Endelig i Dover og landkjenning i England. Vi ligger midt i byen i Wellington Dock  hvor det er dypt nok for oss. Her kan man bare komme inn og ut på høyvann. Dover er kjent for The White Cliffs of Dover. Landemerke for de engelse flyger under 2. verdenskrig. Når de så de hvite klippen følte de seg trygge - de var hjemme. Dover er også en travel fergehavn mellom England og Calais i Frankrike. Det er ca 160 anløp hver dag.
Det vi prioriterte først var å finne Brompton sammenleggbare sykler. Det var ikke enkelt. Leveringestiden viste seg å være ca. 6 uker. Vi var kjempeheldig og fant en forhandler i Folkstone som fikk tak i 2 sykler. Vi er derfor nå stolte eiere av 2 nye Bromptoner som vi er kjempe fornøyd med. Anbefales på det sterkeste.

Bjørn T. i Hyde Park på sin nye Brompton
Anita ved Nelson's statuen på Trafalgar Square
Fredag tok vi tog til London, og hadde en kjempeflott dag på sightseeing. Siden vi hadde sykler fikk vi sett mye av London på kort tid. Først tok vi til Madam Tussaud's, men der var det flere timers kø. Vi ville ikke bruke dagen på kø, derfor syklet vi videre gjennom Hyde Park, til  Kensington Park, Buckingham Palace, Tower og Tower Bridge. Det ble også tid til å se mumiene på British Museum. Et kjempeflott museum.

The Italien Garden i Hyde Park
Mumiene på British Museum

Buckingham Palace - Green Park
Big Ben
Tower of London
Før vi tok toget tilbake hadde vi en kjempegod middag i St.Katarina Marina i Dockland ved Tower Bridge. Det ble seine kvelden og vi sovnet på toget. Heldigvis var Dover stg. endestasjonen,så vi kom oss av og hjem i seng, og sovnet før hode landet på puta.
Etter 6 dager i Dover kom endelig østavinden. Søndag formiddag(7.juli ) 2 timer før høyvann tok vi avsted. Det ble en flott seilas med spridde seil og i nydelig vær. Turen på 240 nm tok oss ca. 34
timer. Seiling i den Engelske kanal betyr vekselvis medstrøm og motstrøm på opp til 3,5 kn. Det er uvant. Vi rakk akkurat å komme til Sutton Harbour i Plymonth før tidevannet gjorde at docken stengte.
Her skal vi være et par uker. Det blir masse sykling og padling når vi får kjøpt kajakker.
Tower Bridge - Tower of London

1. Såå kjekt å lese hvordan dere har det og se bilder. Har gledet meg masse, men tror nok det er litt arbeid. Høres ut så dere har det strålende Anita.
    Flotte bilder, flott vær og kjempekjekt å se. Kose dere videre. Dere får oppleve noe helt unikt.
    Jeg har vært på 4 dagers fjelltur denne helga, Taumevatn,Heibergtunet/storevatn og retur Taumevatn - Ådneram. Har badet i fjellvann. Jobb imorgen, og da er Mariann tilbake, masse klem

1. Vi har det fantastisk. Har vært kjempe heldig med været også. Det har ikke vært så fint her på årevis sier de. Vi har fått ordnet det meste før vi setter kurs for Spania på lørdag. Kjempestor bjørneklem fra oss ;)

2. Hei. Kjekt å lese bloggen deres. Fine bilder. Dere må ha en fin tur videre. Hilsen oss som seiler på sørlandet.

3. Så snart ja, god seilas, håper på gode medvind :)))

4. Det artig å høre om alt fra motstrømmer, medvinner og kn. Alle timan dokker har til havs. Ja dem e ikke få. Duer som tar pippstopp, hjelpsomme mennesker,BT som gir sitt av hjelp som takk. Gamle og nye venner. Historikk mm og ikke mist bildan som sagt. Spesielt delfinan <3. Glemmer aldri moril og natt seilasen i Hellas kor flyge fisken fløy om bord!