mandag 3. november 2014

Igazu Falls

Endelig er vi på vei til Igazu Falls. Dette er en av de stedene jeg har drømt om å komme til en dag, og nå er vi på vei dit - spennende. Fra Itajai tok vi buss til Curitiba, ca. 3 timer. Fra busstopp til flyplassen tok det ca 10 min. med taxi. Deretter 1 time og 15 min. flytur til Foz de Igazu. Vi hadde bestilt hotell i sentrum av byen, ca 20 min. med taxi fra flyplassen. Buss, fly og hotell hadde vi bestilt på internet - enkelt, greit og billig. Vi var 4 personer som reiste sammen og turen inklusiv alle kostnader kom på totalt kr 3.000,- pr person.

Elva Paranà grenser mot Brazil, Argentina og Paranagua.  På grunn av idrettsarrangement kunne vi ikke reise til Igazu Falls før etter 12.00. Vi tok derfor en tur til Itaipu Dam, som ligger mellom Paraguay og Brazil. Det er verdens nest største damanlegg/demning. Den største ligger i Kina. Likevel er Itaipu størst i verden i produksjon av elektrisk kraft. Produksjonen dekker 25 % av brasils energibehov og over 90 % av energibehovet i Paraguay. Her snakker vi om enorme dimensjoner. Omvisningen i buss tok 1,5 timer og vi kjørte både forran og oppå demningen.

Igazu Falls består av 275 fosser i elva Paranà og strekker seg i en bredde på 3 km og med en høyde på  80 meter. Fossefallene er bredere enn Victoria Falls og høyere en Niagara Falls, og mange mener at de også er den vakreste. Vi valgte å se fossene fra den brasilske siden først.  Vårt første møte med fossen var et fantastisk syn, og da så vi bare en liten del. Det lenger opp vi kom, det flottere ble det. Øverst buldret enorme vannmasser over klippekanten ned i en canyon. Stedet har fått navnet Djevelsens gap. Fantastisk flott. Det kan knapt beskrives, men bør ses med egne øyne. Vi får håpe vi kan vise noe av det i bildene under. Vi tok oss også en tur til den Argentinske siden som også er flott. Her er det mange stier og gangveier som går over fossefallene. Man kan også ta en tur i båt under fossene. Gjør man det må man ha med seg klesbytte eller regnklær. Man blir garantert gjennomvåt. Vi fikk ikke tid til det denne gangen, men kanskje ved en annen anledning. Vi tar oss gjerne en tur tilbake.
BT klar for omvisning på Itaipu Dam
Dette er en oversikt over alle besøkende fra dammen åpnet i 1977 til 2013. Av de nesten 18 millioner som har besøkt anlegget var 8125 fra Norge.
Her ser vi endel av damanlegget. Det er enormt.
Rørgatene skal visstnok være 10 meter i diameter.
Vi kjørte oppå demningen.
Det er forholdsvis lav vannstand og man kan se rester av trær som ble lagt under vann.
Mitt første møte med Igazu Falls. Fantastisk.
Anita, Janneke og Witze poserer med noe av Igazu fossene i bakgrunnen.
Bilde 1; Meg og Igazu Falls.                                Bilde 2; Her beundres utsikten.
Vi møtte mange av disse krabatene på stien.
Her ser vi over mot Argentina. Nedenfor fossene kjører båter med folk inn under fossene, og over fossene kan man se folk på gangbroer.
På vei mot "Djevelsens gap"
Store vannmasser kaster seg over klippekantene - i flere "etasjer"
Her får man en anelse av bredden på fossefallene. Dette er bare endel av det hele.
Snur vi oss får vi denne utsikten. Bildet er tatt på samme sted som det ovenfor.
Meg og Janneke på en av de mange utsiktspunktene langs elva.
BT beundrer utsikten. Det er bygget gangstier, trapper og terasser med kjempeflott utsikt.
Vi nærmer oss høydepunktet.
Djevelsens gap - det er bare å finne frem regnjakken for nå blir vi våt. Dit ut skal vi.
Vakkert med fossefall og regnbue.
Fantastisk, vilt og vakkert.
Midt i elva og med fosser på nesten alle kanter.
Her står man midt i elva mellom fossene, som er både over, under og ved siden av oss.

Er det ikke vakkert?
Klissvåt etter en dusj i fossen og kjempefornøyd.
BT er også fornøyd med dagen. I morgen tar vi oss en tur til den Argentinske siden.
Da er vi klar!  Det er mange flotte stier å gå på denne argentiske siden av elva.
Det er også muligheter å komme seg rundt om man ikke er så god til beins.
Det går et tog og man kan også bruke rullestol.
I dag kommer vi nærmere de fossene vi så i går.
Stiene vi vandrer på går både under og over fossene

Noen nærbilder tatt mens vi vandrer i de frodige omgivelsen ved Igazu Falls.
  Det er frodig og grønt
   Mens jeg, Janneke og Witze sprinter ned enda en trapp, ventet BT i rullestol på toppen (;-)

Så sier vi farvel for denne gang til de buldrende vannmassene, og om noen timer flyr vi tilbake til Itajai og fortsetter seilturen sørover mot Argentina.