søndag 3. mai 2015

Uruguay - Salvador, Brasil

Tidsperiode: 17.02.15 - 21.04.15. - en strekning på ca. 1800 nm.

Vi seilte ut om morgenen fra Piriapolis med kurs for Punta del Este (ca. 20 nm.) for å vente på at vinden skulle snu mer østlig før vi tok det første lange strekker opp til Brasil og Rio Grande do Sul. Ankret opp utenfor en liten øy ved Punta del Este, og om kvelden satte vi kursen mot Brasil. Etter en time måtte vi snu å gå tilbake da sjø- og vindforhold var svært ugunstige.
Prøvde på nytt neste morgen i lett motvind på kryss. Strekket opp til Rio Grande er på 250 nm og uten havner underveis. Dette ble etterhvert en tøff legg da det viste seg at værvarslet en sjelden gang ikke stemte. Vi hadde skarp kryss hele veien med økende vind og en defekt autopilot slik at båten måtte styres manuelt. Vi hadde regnet med at turen tok ca. 40 timer med vind i siden, men vi brukte 66 timer. Ankom derfor yachtklubben i Rio Grande totalt utslitt. Dette var det tøffeste strekket til nå og vi brukte 2 dager for å komme oss til hektene igjen.
Punta del Este, Uruguay til Rio Grande do Sul i Brasil.
Endelig fremme i Rio Grande på den samme plassen vi hadde på turen nedover Brasil.
I Rio Grande møtte vi familien Sundblad fra Argentina som var på vei hjemover. De hadde vært ute og seilt i 5 år og hadde til og med besøkt Norge (Farsund).

Ble liggende i Rio Grande vel en uke. Tiden gikk med til diverse reparasjoner på båten. Fant også ut av hvorfor autopiloten ikke virket og fikk ordnet den. Vi var også på BBQ i yachtclubben sammen med mange andre seilere.  Neste etappe opp til Porto Belo - 390 nm, gikk unna på 2,5 døgn under gode seilforhold med lett vind. Vi la oss i boyen utenfor den flytende restauranten til vår gode venn Eric.
Her møtte vi også en annen gode venn - Eduardo, som vi møtte i Itajai på turen sørover Brasil-kysten for et halvt år siden. Sammen med Eduardo og Adri (venn av Eric og Eduardo) var vi på sightseeing i området og opplevde en masse. Adri, som elsker havet, er kjempe hyggelig. Hun er en ivrig surfer og har nettopp kjøpt seg seilbåt. Kjemien oss i mellom 100%.
Flytende restauranter i Saco de Baxio. En av de er Eric sin "Balanço do Mar"
Gjensynsglede Eric og BT.
Eduardo, Anita og Adri i vinden.
Adri og BT på stranden nedenfor huset til Adri. Dette er Adris surferparadis.
På stranden hilste vi på padleren Freya Hoffmeister som var på vei Buenos Aires. Hun vil da ha
fullført Sør-Amerika rundt i en kajakk. Fantastisk.

Etter en liten uke i Porto Belo, seilte vi videre nordover mot Ihla Bela (270nm). Dette er en øy som ligger utenfor Sao Paulo/Santos og er seilsportsenteret for området med mange yacht-klubber. Vi kom frem tidlig om morgenen etter en fiinfin seilas og gikk inn i yachtclubben for å fylle vann og diesel.
Etter en pitstopp fortsatte vi mot Ubatuba/Saco da Ribeira (30nm) hvor vi hadde avtalt å møte Dinorá og Tore (fra Kristiansand) som vi møtte et halvt år tidligere på vei sørover.
Vi inviterte på seilas og norsk lapskaus. Turen gikk ut til den tidligere fangeøya Isla do Anchieta hvor militærdiktaturet på 1940-50 tallet brukte øya til å internere politiske fanger.
BT, Tore, Dinorá og Therezina (mamma til Dinorá) på vei ut til Ihla Anchieta.
Hovedinngangen til fengselet.
Inngangen til fengslet med Saco da Ribeira i bakgrunnen.
Anita forran fengslet ikledd den fine gaven fra Tore & Co.
Litt av det store fengsel-komplekset.

Neste stopp var Paraty innenfor Ihla Grande. Her lå vi på anker 3 dager utenfor marinaen hvor vi lå i
3-4 måneder da vi var på vei til Argentina.

Veldig hyggelig å møte Kai og Colin igjen (Alina var i India). Vi har seilt sammen med dem i flere måneder i 2014. De har nå kjøpt seg hus i Paraty for å slå seg ned der. Båten skal seiles til Norge for å selges.
Lunsj sammen med Kai og Colin på strandkafeen til Orlando i Mamangua-fjorden.
Besøkte et lite fossefall i en dal innenfor Paraty.
Her er Renato (venn av Kai) med Claudias sønn Davi.
Kai serverer Caipirinha som er nasjonaldrikken i Brasil.
Colin og Anita under fossefallet.
Neste stopp nord-østover langs langs Brasilkysten ble Buzios hvor vi hvilte en dag.
Ankringsplassen i Buzios utenfor yacht-clubben.
Det gjøres klart for avgang mot Vitoria.
Turen opp til Vitoria på 185 nm. tok 32 timer under glimrende seilforhold med lett vind på kryss. Vi fikk plass inne i den flotte yacht-klubben. Her ble vi liggende i 14 dager.
Yacht-klubbene i Brasil fungere mer som country-klubber hvor man må være medlemmer. De aller fleste medlemmer har ikke båt, men bruker klubben fasiliteter og til å møte andre. Gjestende båter er alltid velkommen dersom det er plass. Det er også vanlig, dersom man er gjest, at de første 2-3 dager er gratis. I Vitoria betalte vi NOK 130,- pr. dag, etter gratisperioden.

Vi hadde gledet oss til igjen å møte vår gode venn Ricardo og sønnen João. Ricardo har blant annet arbeidet som dykker og seilinstruktør. Han har til og med arbeidet for et norsk firma.  Vi var mye sammen med han på veien sørover og det ble et hjertelig gjensyn og mange fine dager sammen i Vitoria. Det var trist å reise videre derfra, men vi har planer om å møtes igjen om ikke alt for lenge. Så vi sier på gjensyn..... kanskje i Caribien.
På skolen hvor João går. I dag er det fotballtrening.
Besøk ombord av denne ekle og store kakerlakken.
På dette streket fikk vi også fisk. Dette er en tunfisk som smakte godt. Fikk også en dorado.

Neste legg var opp til Caravelas hvor vi hadde en pitstop over natten inne i elva.
Turen videre gikk opp til Camamu, ca 250nm. med flotte seilforhold hele veien. Vi ankret opp et stykke inne i elva på samme plass som på turen sørover. Dette området er fantastisk med sandstrender, små landsbyer og mange palmeøyer.
Landgang på en av øyene.
Flotte omgivelser.
 Barra Grande. Hit padlet vi, ca 2 timers tur i nydelig vær.

Vi var i området en uke og kajakkene ble brukt flittig. Besøkte også flere landsbyer hvor folk er veldig imøtekommende.  I denne delen av Brasil får man virkelig se hvordan folk lever av fiske og dyrking av jorda med til dels, for oss, primitive redskaper. Vi vil anbefale området for de som vil se det genuine Brasil.

Siste legg på 70nm gikk opp til Salvador hvor båten skal ligge i opplag mens vi er i Norge i 4 måneder. Vi hadde bestilt plass i Marina Pier Salvador, som er nord for sentrum av byen. Innløpet til marinaen er grunn slik at vi måtte vente på flo sjø for komme inn.
Camamu - Salvador
   Her blir vi liggende i 4 mnd.                         Vi hjalp til med å få på plass en mast.

I marinaen møtte vi 3 tyske, en sveitsisk og en tyrkisk båt, alle på vei sørover. Den tyrkiske båten fikk hjelp med å reparere masten. Alle hjalp til og ble etterpå invitert på grillefest på kaien sammen med personalet i marinaen.  Her ble det servert tyrkisk mat og brasiliansk drikke (caipirinha) under festen fikk de utenlandske jentene opplæring i brasiliansk samba.
Grillfesten er igang.
Sambaen er løs. Maral, Anita og den brasilianske instruktøren, som var kjempeflink.

Denne marinaen er veldig trygg og god, i et ellers kriminelt område av Brasil. Det er vakt døgnet rundt og nattevakten sitter bare 20 meter fra båtene. Vi betalte vel NOK 4000,- pr. mnd.
Siden vi kjenner kysten sørover hadde BT briefing med skipperne på de båtene som skulle sørover Brasilkysten. Det skulle de fleste.

Etterhvert forlater en og en båt Pier Salvador for å fortsette seilasen. Det er kun 2 av de utenlandske båtene som blir igjen. De venter på deler før de kan fortsette. Vi setter oss på flyet til Norge hvor vi skal være i nesten 4 måneder. Det skal bli godt å se familie og venner igjen.