tirsdag 22. september 2015

Salvador - Surinam

Tidsperiode : 12. August til 19. September 2015.

Etter 4 måneder i Norge var vi tilbake i båten vår i Salvador, Brasil. Vi var spent på hvordan båten så ut etter så lang tids fravær. Fra utsiden så det fint ut, med unntak av at presenningen hadde revnet. Innvendig bar båten tydelige preg av at det hadde vært fuktig. Det var endel mugg. Vi har automatisk lensepumpe, men den hadde kortsluttet uten at det var oppdaget. Det var derfor vann helt under dørken. Båten lekker ikke, men når det regner kommer det litt vann gjennom masten, og det hadde det vært mye regn i Salvador den siste tiden. For oss betydde det en uke med vask innvendig av båten og vask av alle våre klær, sengklær og håndklær, som ikke var pakket inn i vakuumposer. Heldigvis var det meste pakket inn, noe vi anbefaler også andre å gjøre. Utenom vask, måtte vi også reparere en del elektrisk utstyr som lensepumpe, vannpumper, varmtvannsbereder, 220v-anlegget og elektrisk toalett, alt hadde sluttet å virke pga. høy fuktighet.
Vi montert også nytt utstyr som ny vindgiver, nytt elektronisk kompass, motorfot, VHF antenne,  batteriovervåkning og nye dekkslys. I tillegg måtte vi gjøre oss kjent med vår nye satelitt telefon (Inreach). Alt dette arbeidet tok tid og vi kom ikke av sted før etter vel 2 uker.

Inni mellom alt arbeid ble det heldigvis også tid til å være sosial. Sandoval (eieren av Pier Salvador Marina) og kona, inviterte oss på en deilig lunch/middag på en flott restaurant. Vi ble servert nydelig lam tilberedet på brasiliansk vis. Sandoval og kona bor i et nytt flott område av Salvador med mange eneboliger. For å komme inn på områder må man gjennom en bevoktet port.  De har også et felles velferdsområde som de kan benytte. Her er det restaurant, lokale for sosiale arrangement, treningsstudio, frisør og diverse områder for ulik sport (fotball, tennis o.a.). For oss som bor i Norge er det uvant med det store sikkerhetsbehovet som det er mange plasser i Brasil - spesielt de store byene. Vi avsluttet en veldig hyggelig kveld hjemme hos de.

Hjemme hos Sandoval og Jani. Tusen takk for hyggelig kveld.
Vi er klar for avgang fra Pier Salvador.
På vei nordover fra Salvador til Cabedelo/Jacaré, som er en seilas på 486 nm. Turen tok oss 3 døgn og 10 timer, før vi kunne ankre opp i elva (Rio Paraiba) utenfor Jacaré Yacht Village. En fin seilas med medvind fra sør.
Ligger på svai utenfor Jacare Yacht Village. Vi bruker kajakkene for å komme i land. I Jacaré Yacht Village får vi all den hjelp vi trenger. Vi betaler R$ 100,- pr uke for å benytte oss av deres fasiliteter. De har dessuten veldig god mat. Vi anbefaler både hamburgermenyen, biffen og kokkens salat.
 Inngangen til Yacht-klubben.
BT reparerer seil.
På tur med kajakkene. Her møter vi "rutebåten".
Et par gutter vi møtte i en landsby vi besøkte var veldig interessert i kajakkene våre.
En gårdsplass i landsbyen. Her kostes gårdsplassen, som bare er sand.
Selv om det er enkle forhold ser det veldig velstelt og ryddig ut.
BT tar en prat med kjøkkensjefen på den lokale cafeén hvor vi slukker tørsten med en øl.
Tørking av garn. Fiske er viktig for å holde liv i familien.
 Ungene er alltid tilstedeværende når noe skjer. BT entrer kajakken uten å dette uti😉
....og de er alltid nysgjerrig på oss og liker å bli tatt bilde av 😀
 Ferden går videre innover i elva og langs mangrovene.
På lavvann kryr det av krabber i vannkanten i mangrovene.  På hundrevis.
 På vei inn i en kanal i mangrovene.
   Det er ikke store passasjer, men vi kommer gjennom.
Vegetasjonen er tett og trærne ligger over og i vannet.Vi smyger oss videre, men til slutt må vi snu da kanalen ender i intet. Trodd vi skulle komme ut på andre siden, men nei, det gikk ikke.
Endelig ute igjen. Samme vei vi kom.
Nesten hjemme etter en nydelig tur i kajakkene.

Inn- og utsjekking på godt og vondt;
Da vi kom til Cabadelo var vi hos Capitan dos Portos for å sjekke inn. Det viste seg at vi manglet et dokument ("Passe do Entrada") fra den første havna i Brasil. Den er veldig viktig når man skal sjekke ut av landet. Police Federal i Salvador hadde ved en feiltagelse tatt originalen. Vi måtte derfor få Ramon i Salvador til å hente den og scanne den til oss. Heldigvis gikk det greit.
Dagen etter var vi klar for utsjekking. Taxien henta oss 09.30 for mannen som sjekker båter ut hos Police Federal (immigrasjon) kom klokken 10.00. Vi ventet og ventet. Ingen dukket opp. Først etter 1,5 time får vi vite at han som skulle komme hadde forlenga ferien sin uten å gi beskjed. Vi måtte komme igjen i morgen. Heldigvis dukket han opp dagen etter og vi fikk stempel i passet. Det gikk raskere hos toll (Recitas Federal) og til slutt havnekontoret (Capitania do Portos).

Vi forlot Cabedelo og Brasil den 9. September. Neste mål var Suriname med en liten stopp på Djeveløya utenfor Frensh Guiana. Seilas er på 1573 nm og er beregnet til 10 dager.

Vinden er stabil østlig og stort sett rett bak, vi bruker derfor bom for å spree Genoa II for å få fart i båten. Vinden varierte mellom 5-12 ms.

Vi får mange nydelige solnedganger underveis. Etterhvert finner vi rytmen og BT bruker tiden til vedlikeholdsarbeid. I dag er det smøring av styresystemet.
BT er kokk ombord og serverer mye godt. I dag er det Karins Kylling. Deilig.
Det er ikke mer bølger enn at vi fint kan spise ved bordet i cockpiten.
Etterhvert fikk vi genakkeren opp, men noe galt med strømpen så det måtte ned igjen.
BT sittende i genakkeren. Det var krøll på tauene og det ble en liten jobb av det også før vi fikk heist seilet igjen.
Mat må vi ha og Anita baker de deiligste brød.
... og oppvasken må tas. Det er Anitas jobb, viss hun ikke er sjøsjuk.
BT har funnet en fin plass i skyggen for ettermiddagshvilen.
Hengekøya ble også flittig brukt.
Sola er sterk og BT har glemt å smøre nesen sin, og måtte fine solid beskyttelse. Kaffefilter kan brukes til så mangt og var perfekt til dette formålet. Slik gikk han i 2 dager. Altså - kaffefilter og Aloe Vera som beskyttelse mot sola.

Enda en fantastisk solnedgang.

Mørket kommer fort etter at sola er gått ned.
Og like etterpå er BT i søvn (ca. kl. 18.00). Anita er kveldsvåken og tar vakta til 24.00.
BT våkner uthvilt og tar vakta til 06.00. Vi utfyller hverandre godt.
Etter 10 dager seilte vi opp Suriname River til Waterland resort Marina.

Vi skulle egentlig ha stoppet på Djeveløya, men da vi kom dit kl 22.30 torsdag kveld var det både mørkt og veldig urolig på ankringsplassen. Vi valgte derfor å gå direkte til Suriname. Det ble derfor ingen sightseeing på Djeveløya på oss denne gangen.