onsdag 15. oktober 2014

Ubatuba, Ihlabela og Panangua

Tidsperiode; 17. - 28. August 2014

Etter snart 4 måneder i Paraty med et avbrekk på 2 måneder i Norge var det på tide å fortsette videre sørover. Før vi kunne forlate delstaten Rio de Janeiro måtte vi tilbake til Federal Police i Angra dos Reis for å sjekke ut - meget viktig - ellers kunne det koste oss dyrt. Etter at alle formaliteter var i orden overnattet vi for siste gang i den vakre Mamangua fjorden. Dagen etter, 20/8 seilte vi til Ubatuba (43 nm) hvor vi lå på anker et par dager. Vi fikk hilst på Tore igjen, nordmann som er gift med brasilske Dinorá, og bosatt der. Tore hjalp oss med skaffe ny vifte for avkjøling til motoren, og vi fikk levert brunosten vi hadde med fra Norge.  Det tok en ekstra dag å få tilpasset den nye vifta. Heldigvis viste været seg fra sin beste side, så vi lå trygt.
Den vakre øya Ihlabela ble neste stopp. Vi fikk ligge gratis i 4 dager i Iate Clube Ihlabela. Vi fikk også med oss rekefestivalen hvor vi blant annet traff Luiciana og Sam som skulle feire bryllup her i desember. Veldig hyggelig par som vi kanskje møter igjen på turen nordover om 1 år. Vi holder kontakt. Etterhvert seilte vi videre til Panangua. I Panangua traff vi  igjen Janneke og Witze ombord på "Anna Caroline". De er fra Nederland og skal krysse Stillehavet. Vi har holdt kontakt etter at vi traff hverandre i Paraty i midten av august. Kjempekjekt å treffes igjen.
Utsikt mot Ubatuba fra ankerplass.
BT benytter tiden til vedlikehold av syklene våre.
På vei til Ihlabela fra Ubatuba - ca. 30 nm.
Enda en nydelig dag på sjøen. Det kom til og med litt vind etterhvert så vi fikk luftet seilene.
Vi nærmer oss Ihlabela
Ihlabela Yacht club hvor vi lå i boye i 4 dager. Flott sted med masse kjekke folk.
På rekefestivalen med Luciane og Sam som er fra hhv. Brazil og England. Vi hadde det kjempekjekt.
På tur langs strandpromenaden som strekkes seg langs kysten. Bak meg er det en seilbåt som har vært ute i hardt vær. Eieren har sannsynligvis bare forlatt båten og latt den seile sin egen sjø.
Solnedgang på Ihlabela
Bilde 1: BT har truffet en av byens personligheter.
bilde 2: Restauranten reklamerer med  bacalaofestival og med norsk bacalao.
Fargerike båter og trimapparat som dette finner man overalt. Her kan man trimme med den flotteste utsikten man kan tenke seg. Været er det heller ikke noe å si på.
På sykkeltur langs strandpromenaden.
Her kan man leie seilbåter, kajakker, padlebrett og andre sjørelaterte leketøy.
Utriggerkanoene er mye brukt
Vi elsker kilorestaurantene i Brasil. Man forsyner seg fra buffeen og betaler pr kg.
Vi venter på båtskyss ut til "Linnea" som ligger på boye.
Yachtklubben har båter som henter og bringer gjestene - kjempe greit - så slipper man å ta ut egen gummibåten.
Klar til å entre "Linnea"
Fra "Linnea" har vi kjempeutsikt til regattaen som arrangeres denne helga.
Vi forlater Ihlabela ved solnedgang og skal til Pananagua, ca. 195 nm.
Endelig i le av en øy i elva Panangua. Turen til Panangua ble for det meste motorseiling i lite vind, men 30 minutter før innseilingskanalen til elva fikk vi et forrykende uvær med lyn og torden fulgt av kraftig vind og bøttevis med regn. Vi måtte rett og slett roe ned og vente til det verste hadde passert, før vi kunne gå videre.
Dagen etter tøffet vi inn til byen Panangua hvor vi traff igjen "Anna Caroline" med Janneke og Witze ombord.
Elva var hovedgata, og her gikk trafikken tett med folk som skulle til jobb eller skole.
De smale elvebåtene var det vanligste transportmiddelet. De kommer opp i en anselig fart.
De trengte absolutt kraften når de måtte slite seg opp mot kraftig strøm (tidevannet).
Janneke og Witze på handletur.
Sightseeing i byen Panangua.
Alle steder vi har vært langs kysten av Brazil så finnes man de tradisjonelle og fargerike båtene.
På besøk i akvariet
Her kunne vi til og med ta på en av de farlige rokkene, men vi nøyde oss med å se Diego gjøre det.

28. august tar vi farvel med Paranangua og delstaten Paranà.
Neste stopp er delstaten Santa Katarina.