fredag 28. februar 2014

På seiltur med Inger, 7. - 15. januar

Etter 3 uker i Norge var det deilig å komme tilbake  til "Linnea" som lå i Las Palmas Marina. Boblejakka ble snart byttet ut med shorts. Inger, som skulle være med oss å seile 1 uke var også mer enn klar for litt sommervær etter en stormfull høst og vinter hjemme i Norge. Dette besøket har vi gledet oss til lenge. Inger er Anita sin  gode kollega/venninne gjennom de siste 8 år. Etter litt sightseeing på sykkel i Las Palmas seilte vi over til San Miguel på Tenerife. Det ble silkeseilas i strålende vært og turen tok 11 timer. På Tenerife ble det sykkeltur, gåtur til ett par gamle vulkankrater og bading i havbasseng. Vi fikk også med oss en fantastisk flott tur til Tenerifes høyeste fjell El Teide i nydelig vær. Vi gikk ikke helt til topps, men fikk med oss det store krateret - spektakulært.

Endelig er Inger ombord på Linnea - dette har vi gledet oss til.
På sykkeltur i et noe regntungt Las Palmas. Temperaturen var likevel over 20 graders, og da gjøre det ikke noe om vi får en regnskur nå og da.
To gode venninner på tur.
I det vi skal forlate Las Palmas sier vi "På gjensyn" til Berit og Bjørn på "Temerity", som vi traff den første dagen vår i Las Palmas, og Pirjo og Mattis på "Jaya", som vi traff både på Porto Santo og Madeira. Utrolig hyggelige folk vi har møtt underveis. Kanskje treffes vi igjen.
Inger tar snarveien over muren for å se på soloppgangen kl. 06.00
Her nytes finværet. Vi forlater Gran Canary på vei til San Miguel på Tenerife.
Delfinalarmen har gått - like før San Miguel fikk vi besøk av delfiner. Det var like før Inger hoppet uti.
Solnedgangen er nydelig like før vi ankommer San Miguel Marina
Seilas langs sørøstkysten av Tenerife
På sykkeltur - Anita forran en av de mange golfbanene i området.
Bjørn Terje med San Miguel Marina i front.
Inger gjør klar til bading - ikke de fineste strendene på Tenerife, men det får gjøre nytten.
Det så varmt og godt ut
På tur til ett par vulkantopper dukker Anita frem bak noen kaktuser. Bildet er tatt mot fjellene.
Inger med masse bananplantasjer i bakgrunnen. Bilde er tatt mot Los Americos (bak fjellet)
Bjørn Terje til topps først denne gangen.
Pause for å nyte utsikten og for litt påfyll av mat og drikke.
Inger og meg.
Med beina i "grillen".
På tur til El Teide i en snerten leiebil. Her har vi første matpausen som inntas stående.
"Frokostbordet" er hattehylle i bilen - fungerte supert.
På vei oppover i fjellet ser vi naboøya La Gomera og i det fjerne skimtes øya El Hierro.
El Teide er 3718 moh. hadde sitt siste utbrudd i 1909.
Endelig i krateret til El Teide. Fantastisk flott.
Typiske fjellformasjoner som følge av vulkanaktivitet.
Bilde mot kraterbunnen hvor lavaen har rent nedover og etterlatt seg tydelige spor.

Fantastisk natur og formasjoner.
Inger med El Teide i bakgrunnen.                    Anita har funnet seg en lite fjell å klatre i.
To glade venninner på tur til fjells.
Meg og Inger i vulkanlandskapet.
Etter kaldt dager hadde snøen lagt seg noen steder. Det var over 20 grader og sol fra klar himmel den dagen vi var der.
Vi ble sulten etter så mange inntrykk og på vei nedover var det ny matpause.
Fra El Teide til byen Puerto de Cruz hvor Atlanterhavs dønningene slo inn mot stranden.
Vi tok oss en svømmetur i det flotte havbassenget i byen. Her kunne vi se rett opp på El Teide.
Inger sprang rett ut i det avkjølende bassenget så snart hun hadde fått byttet til badetøy.
Bjørn Terje og Inger ligger og vaker i vannoverflaten - det var himmelsk etter en varm dag

Siste dag før Inger reiste hjem var vi på tur til Los Amerikos. Vi var så varme at vi endte opp med å kjøpe nye luftige strandkjoler. Vi fikk god rabatt da vi kjøpe to nesten like solkjoler (;-)))))

Det har vært så kjekt å ha besøk av Inger og vi håper å se henne ombord igjen når anledningen byr seg. Until next time Inger <3

Nå klargjørende båten for seilas til Kapp Verde som starter 16. Januar.