fredag 28. februar 2014

Seilas fra Tenerife til Kapp Verde; Mindelo (Sao Vicente) - Sal de Rei (Boavista) - Praia (Santiago)

SEILASEN; Tenerife - Mindelo på øya Saò Vicente på Kapp Verde
Den 16. januar startet vi seilasen til Kapp Verde. Dagen før hadde vi fått ombord nytt crew - Sarah Falkeid, som skal være med til Brasil. Sarah er vant til båtlivet, men har aldri vært i en seilbåt før, så vi var spent på hvordan det ville gå. Det er sporty å ta ut på en 5 dagers tur i åpent hav som førstereis jente. Vi garderte oss med inntak av sjøsyketabletter inntil vi så hvordan det gikk. Etter ett døgn viste det seg at frøken Falkeide var sjøsterk som bare det og kunne ta sin tørn med de ulike gjøremål ombord. På turen fra Tenerife til Mindelo på Kapp Verde måtte Sarah gjennomgå ulike kurs, blant annet sikkerhetskurs, evakuering, navigering, seiling og ikke minst generelt sjømannskap. Kursene var i regi av den kokekyndige maskinisten og altmuligmannen vår - BT. Frøken Falkeide er både oppvakt og interessert og lærte seg kjapt både det ene og det andre, og ble etterhvert oppgradert fra "fokkeslask" til "Secondmate". De 4 første dagene seilte vi uten å se en båt, med unntak av ett av skipene til Fred Olsen Linie. Livet ombord gikk sine vante gang med spising, soving og vakter. Også på denne leggen fikk vi besøk av delfiner som fulgte båten. Man blir aldri lei av å se de svømme i baugen av "Linnea" med en fart og kroppskontroll som er helt fantastisk. Om morgenen den 4. dagen så vi seil i horisonten forran oss. Vi var usikker på om en seilbåt hadde passert oss om natten, eller om vi innhentet den. Det ble selvfølgelig en regatta den dagen, som var spennende fra første time. Det gikk lenge før vi med sikkerhet kunne konstaterer at vi tok innpå. Først 7 timer senere kunne vi seile forbi en catamaranen på 38',  "Pasay", som seilte gennaker. Selv brukte vi kùn genoua I 🎈😜 Det var 4 personer ombord på   "Pasay" og i det vi passerte ble vi enig om å treffes i Mindelo. De kastet ut en flaskepost som vi ikke klarte å få tak i, og som vi var ganske nyskjerrig på hva innholdt. Vi suste videre mot Mindelo og ankom på kvelden etter 5 døgn og 8 timer i havet og 815 nm med fine vindforhold.

"Linnea" er klar til å forlate Tenerife og sette kursen mot Kapp Verde.
BT har første vakt
Så er det tid for litt søvn
Sarah hatt tatt over roret etter å ha fått god opplæring fra BT
Hva skuer mitt øye?  Etter 4 døgn alene på havet ser vi seil i horisonten. Konkurransen er i gang (;-)
V nærmer oss sakte men sikkert.

Mens vi venter på å ta igjen "Pasay" drøyer vi tiden med å ta bilder av vår egen båt.
Fotografen fotograferer fotografen (;-)
Endelig etter 7 spennende timer seiler vi forbi "Pasay". Begge båtene har hatt en begivenhetsfull dag.
BT sjekker "spidometeret" når vi raser forbi.
.... og videre seiler vi med avtale om å treffes i Mindelo.
Fra crewet på "Pasay" fikk vi disse flotte bildene av "Linnea" med full genoua. Her er Wieke i ferd med å kaste flaskeposten til oss.
Flaggheising før ankomst til Mindelo på Sao Vincente, Kapp Verde.

MINDELO;
Vi la oss på anker siden vi kom inn i mørket. Idet  vi skulle ta opp ankeret å gå inn i marinaen kom det noen sterke vindkast og vi knuste deler av ankerrullen. Heldigvis fikk vi laget en ny på stedet. Selv om marinaen var hyggelig nok var det ikke en behagelig havn pga av kastevindene som kom jevnt hele tiden og rykket i fortøyningstauene som fikk hard medfart. Det var så ille at da vi prøvde å legge til for dieselpåfylling røyk fortøyningstauet og "Linnea" gikk inn i brygga og vi fikk en skade i skroget som måtte sparkles. Det ble ingen diesel fylling. Prisen i Mindelo Marina var Euro 41,81 (Nkr. 343,- pr dg.) Vann og internett var ikke inkludert. Internett var dyrt og dårlig. Byen har lite å tilby med hensyn til proviantering.  Dette er en havn vi seiler forbi ved en annen anledning om vi ikke absolutt må til lands.
Etter 4 dager startet vi til Boavista som vi hadde hørt så mye positivt om. Før vi forlot Mindelo var vi ombord på catamaranen "Pasay" og ble servert hollandske pannekaker med noe "attåt" - kjempe hyggelig. De 4 ombord var på vei til Caribien. Vi fikk selvfølgelig også vite hva som var i flaskeposten - avsløres senere i bloggen.
Vi er invitert ombord på "Pasay" til pannekake lunch. Det var kjempe hyggelig og pannekakene smakte fortreffelig. Boogie (tv) er fra Israel.
Pannekaker ble servert på hollandsk vis med masse godt til.  Ivana sto for pannekakestekingen.
Hun  er fra Isle of Wight i England.
Wieke fra Nederland på tur til Caribien for å bli dykkerinstruktør.
Dette er Avi som er kaptein ombord. Både Avi og Boogie er fra Israel.
Flaskeposten inneholdt medlemskap i foreningen for de som kan verdsette pannekaker.
Vi vil selvfølgelig fyll ut personlige data etterhvert og ramme den pent inn.
Vi ser ut til å ha det bra (;-)
Havna i Mindelo på Sao Vicente på Kapp Verde.
Markedet i byen. Her selges alt fra mat til klær, sko, møbler mm.
Havna sett fra en høyde over byen
Vi har forlatt Mindelo og er på vei til Boavista. Dette er det siste vi ser av øya Sao Vicente. Det var ganske heftig kastevindene på sørsiden av øya.

BOAVISTA;
Seilasen til Boavista tok 2 døgn. Her er det ingen havn eller marina så vi la oss på anker utenfor Sal de Rei. Dessverre var det en del vind (opp i liten kuling) og vi dregget jevnt (nærmere 80 meter totalt) før ankeret endelig festet seg ordentlig etter ETT PAR DAGER!!! Ankringsbunnen er god om man treffer rette stedet, men ofte må man prøve flere gang for å finnert godt feste. Vi tørte derfor ikke forlate båten  lenge uten tilsyn. Det ble likevel småturer i land. Vi fant fort Wakan Bar like ved havna med svært hyggelige innehavere, Romina og Walter.  Her kunne vi få noe godt å spise og drikke samtidig som vi kunne holde øye med båten og se på det yrende livet i havna. Det er til denne øya turistene kommer og vi kan bekrefte at det er flotte strender og ett eldorado for dykkere og vindkiting. Det ble litt dramatik da jeg og BT gikk inn til en liten øy for å bade. Vi trakk gummibåten godt opp på land, men ikke godt nok viste det seg. Før vi viste ordet av det kom en stor bølge/dønning og tok båten med seg og vi hadde null sjanse til å få tak i den. Heldigvis var det noen lokale fiskere som så situasjonene og reddet båten, ellers hadde vi vært uten gummibåt i dag for den var på vei rett til havs. Heller ikke Boavista var den rette plassen for proviantering. Det var både dyrt og lite utvalg. Vi bestemte oss derfor for å proviantere og fylle vann på Fogo. Vinden på Boavista førte  med seg sand og støv så båten måtte vaskes både innvendig og utvendig. Til og med klærne var full av brunt støv. Den 3. mars kom Monica flybåret fra Norge for å være med oss over Atlanteren til Brasil. Monica har vært vår gode nabo i havna i Egersund og det var kjempe koselig å se henne igjen. Etter utsjekking hos Marinepolitiet, som tok hele neste dag, forlot vi Boavista ved solnedgang med kurs for Praia på øya Santiago, og deretter til Fogo før avreise til Brasil.
Vi er nettopp ankommet Boavista og slapper av etter 2 døgns seilas fra Mindelo.
Gummibåten måtte trekkes godt på land så ikke bølgende/dønningene tok den.
 I bakgrunnen er den gamle kaien.
På den flotte stranda lå de enkle, men fargerike fiskebåtene på rekke og rad.
På vei til Marinepolitiet for innsjekking.  Legg merke til hunden som "arbeider" hardt like ved BT.
Turen gikk gjennom litt mindre velstelte områder hvor skallet av uferdige hus var er et vanlig syn.
Denne baren var litt nedslitt eller skal vi si; litt rustikk i stilen.
Wakan bar ligger midt i "strandgata" og her kunne vi sitte å holde øye med båten mens vi fikk servert god mat og drikke.
Oss på Wakan bar som ble yndlingsstedet når vi var på land.
Vertskapet Romina og Walter var veldig hyggelige. De snakker også engelsk, som er en fordel for oss som ikke snakker/forstår så mye portugisisk. Er du på Boavista så må du ta turen innom.
Fiskeren er kommet inn med fangsten. Om det er kjøpere eller familie som er samlet rundt båten vites ikke. I det fjerne, helt ytterst, skimtes "Linnea".
Treningsveggen til øyas atleter. Her gjør man bruk av de enkle ting som gjør jobben.
Utsikt fra Wakan Bar. Jernstengene som stikker ut på høyre side er del av "treningsveggen"
Vi har tatt gummibåten inn til en liten øy og BT gjør seg klar for litt snorkling.
Vi hadde dradd båten godt opp på land, men så kom en stor dønning og før vi rakk å reagere drev båten utover. Her kommer fiskerne som reddet båten.
Dette er en takknemlig kar som drar båten inn til land igjen.
Boavisa er et eldorado for vindsurfere og kitere.
Monica er endelig ankommet og skal være med over Atlanteren.
.... og hun trives som fisken i vannet.

Veggkunst i Praia på øya Santiago.
Flotte strender er det overalt - også på Santiago
Avslapping i cocpiten dagen før vi starter til øya Fogo hvor vi skal proviantere og fylle vann før vi seiler over Atlanteren.